Wat betekent dat, Albedo?

albedo_effect_science“Wat betekent dat, Albedo?” vragen mensen mij vaak tijdens een kennismaking op een netwerkavond. Vraag jij je dat ook af? Hieronder mijn antwoord:

Albedo heeft inderdaad een betekenis. Het is een term uit de sterrenkunde. Het is het percentage licht dat door een bepaald object weerkaatst wordt. Een wit lichaam straalt alle licht terug en heeft een albedo van 1 terwijl een zwart lichaam alle straling opslorpt en een albedo van 0 heeft. Voor de Aarde is de albedo 0,4; onze planeet neemt meer licht op dan dat zij terug geeft.

Hoe kwam ik bij deze naam?
In eerste instantie had ik Solar bedacht, dat is een anagram van mijn achternaam Laros. Solar betekent ‘van de Zon’. Mooie persoonlijke keuze en bovendien een associatie met imago: de stralen van de zon versus wat wilt u uitstralen? Helaas associëren veel mensen Solar met een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt of ‘iets’ doet met zonneenergie. Dat is geen handige naam voor een communicatiebureau! (‘Nee ik verkoop geen zonnepanelen,…)

Dus ging ik verder zoeken.
Zo kwam ik via een nieuwe longlist uit op Albedo. Wat is nou de link van het woord Albedo met communicatie en met Séphine? De link met communicatie is snel gelegd. Een bedrijf droomt ervan om herkend en begrepen worden in al haar communicatieuitingen. Dat is de uitdaging. Hoe kan dat anders dan door uit te stralen wie je bent? En als het communicatiebureau Albedo daarbij helpt, wordt altijd gestreefd naar albedo 1.

Ik wil met de gegevens die ik van mijn opdrachtgevers ontvang, komen tot een optimale creatieve oplossing. Hiervoor absorbeer ik informatie die je mij geeft op en uiteindelijk geef ik het in een verrijkte vorm terug. In die zin staat Albedo ook voor mijn professionaliteit en betrokkenheid.

zon-licht-albedo
Een ander belangrijk onderwerp, het klimaat, heeft ook een relatie met de term albedo. Het broeikaseffect van de aarde laat de albedo dalen en verklaart de opwarming van de aarde.
Ik ben dan ook een betrokken, duurzaam ondernemer.

De drie aspecten, uitstralen wie je bent in je communicatie, professionaliteit en betrokkenheid en het milieu zie ik terug in de term Albedo. Dat is waar ik, Séphine, voor sta.

Verder heb ik mijn bedrijfsnaam getoetst aan een aantal criteria: makkelijk uitspreekbaar, makkelijk te onthouden, geen bijbetekenis of negatieve conotatie, enz. Een extra praktsich voordeel is dat de naam met een A begint. Als deelnemer aan seminars of workshops, staat mijn bedrijf vaak bovenaan in een lijst met deelnemers! Geen hard criterium, maar wel mooi meegenomen!

Heb je ook een mooi verhaal over uw bedrijfsnaam? Laat het mij weten! Is de bedrijfsnaam je eerste communicatie-uitdaging? Ik help je graag!